måndag 8 februari 2010

Downfall of gaia - Salvation in darkness cd-r (2009)

Downfall of gaia - Salvation in darkness cd-r (2009)
Självsläppt

Stötte på Downfall of gaia för något år sedan. Kom då över en demo som jag tyckte var helt okej. Lite seg är jag på den där "fall of efrafa" crusten, men det funkade tillräckligt mycket. Såg dom förra året i Tyskland och det var ett intensivt gig. Nu ytterligare ett år senare får jag deras "tour" ep i näven. Två låtar och tio minuter konstverk. Nog låter det melodisk crust-post-rock som förr, men det har tightat till sig och mixen är mycket bättre.

"Downfall of gaia" har en bra balans mellan slött och snabbt, vilket brister för vissa inom genren. Det blir lätt traggligt och tråkigt. Här har vi det jämt och man hinner inte tröttna. Dock tillför dom ingenting nytt, något man inte hört förut. Jag vet inte hur nödvändigt det är med ännu ett sånt här band. Det är bra men jag tappar intresset, får se hur det utvecklar sig. Vore skoj om dom vågade ta ut svängarna lite mer och att låta lite mer eget. Låtuppbyggnaden är följande, lugnt smygande intro med delay, trappar upp och explosionsartat går det över till vassare riff, lite mer tempo och sång. Efter detta slår d-takten till och det blir rens. Detta tar vi två gånger om. Sången är rätt standard också, dock schyst växelsång mellan mörk och ljus. 

Är man inte trött på sling-käng med lite segare partier så kommer man nog gilla detta skarpt. Trots att man hört det förut så levererar "Downfall of gaia" bra musik. Det är välspelat och schyst, jag är bara lite trött på grejen.
6/10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar