måndag 22 februari 2010

Ringu (1999)















Ringu 2
Regissör: Hideo Nakata
År: 1999
Längd: 95min
Betyg: 3/10



Uppföljaren till storsuccén ”Ringu” och historien fortsätter ungefär där den slutade i första filmen. Storyn är enkel. Ett videoband får människor att dö under mystiska omständigheter. Fröken ”Mai Takano” tar upp jakten för att finna mer detaljer kring dödsorsakerna och videobandet.

Till att börja med har jag aldrig köpt ”Ringu” storyn. Den känns b, nästan lite komisk. Videobandet skräms inte. Gillade inte första filmen då den var på tok för seg. Uppföljaren tycker jag är något vassare men långt ifrån något jag vill rekommendera. Det händer mer, men det är fortfarande rätt stillsamt och jag bara väntar hela filmen igenom att den ska överraska. Det gör den aldrig. Har aldrig tyckt spök/ande grejen varit så värst kul, vilket säkert förklarar en del varför jag inte gillar denna film så värst mycket. Här får vi typiska händelser som återkommer i en rad japanska skräckfilmer. Långhåriga demoner, hoppa-till-effekter och fotografier som visar andrar, precis som i exempelvis ”Shutter”.





Jag är svag för det där störda sättet att skrämmas. När det knager in sig på psyket. Vi får en del sånt i Ringu 2” och det är skoj. Men ofta känns det tramsigt och inte läskigt. Man får ta vara på de stunder då det faktiskt är rätt bra. Ibland nuddas det på kvalité men taget släpps snabbt därefter och filmen kommer aldrig dit den så gärna vill komma. Kan tänka mig att man uppskattar ”Ringu”-serien mer om man tycker sånt här är läskigt., den andra sidan, spöken och besatta videoband. Känner man på sig att det träffar rätt kanske man bör se den, annars blir det mest ett sömnpiller.
3/10




imdb
filmtipset







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar