fredag 12 februari 2010

Vengeance of karma - Jävla avfall cd-r (2009)












Vengeance of karma - Jävla skönhet cd-r (2009)
Självsläppt

"Vengeance of karma" kommer ifrån Kristinehamn och lirar vass crust. Det är härligt att Kristinehamn ännu levererar bra hardcore och "Vengeance of karma" är knappast något undantag. Det handlar om snabb, rivig, variationsrik crustcore. Detta blir andra demon jag hör ifrån grabbarna och det blir bara bättre och bättre. Gillade förra plattan mycket men den var inte komplett. Med "Jävla avfall" har man kommit längre med ännu bättre låtare och ännu bättre mix. Efter två smakprov på bandets myspace gav jag mig på hela historien.

Först ut är "Masskonsumtion" som är en fartfylld resa. Det är härligt att bandet vågar sig på annat än helraka d-takts dängor. Man byter tempo, skiftar partier och har en schyst växling mellan d-takt och 4stänk. Precis i min smak. Demon är 9 låtar lång och tråkar inte ut. Inte nog med att man får 7 välskrivna punklåtar, så har även grabbarna petat in två instrumentala bitar som lyfter plattan. Det handlar om ett akustiskt spår och ett skrovligt doomlandskap som blir till en skrämmande men behaglig andningspaus.

När det kommer till favoritspår så måste jag nog utse "Jävla avfall" till vinnare. En riktigt bra 4stänkare, som är döpt likt plattan. Får även påpeka att trummorna sitter som knäck. Det enda är väl att pukorna är lite jobbigt mixade och att ljudet stundtals blir lite rörigt. Sången är bra och jag gillar körerna samt växelsången. Vissa rader sätter sig förbaskat bra och de ska jag plocka fram när det kommer att se bandet spela på riktigt.

I det stora hela rör det sig väl mest om standardkäng. Riffen är inte alltid så uppfinningsrika men det behöver ju inte vara till nackdel. Låtarna växer mer efter en andra lyssning och jag finner detaljer jag kanske inte hörde vid en första lyssning. Det är standardkäng men med melodi och finess. Något som skapar ett eget sound hos grabbarna. "Vengeance of karma" låter "Vengeance of karma"och inte ett annat band ur ett annat band.

Sist ut är "Svinen styr" och den fungerar galant som avslut. Härligt marchparti där på slutet också. Ser fram mot nästa släpp med Vengeance of karma och hoppas de kommer ut och lirar mer så jag får chansen att dra och kolla.
7/10


myspace

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar