lördag 20 februari 2010

Ghostlimb/Fischer split 10" (2009)
















Ghostlimb/Fischer split 10" (2009)
Vitriol

”Ghostlimb” har jag lyssnat på sedan första fullängdaren 2007 som heter just ”Ghostlimb”. För er som är obekanta med orkestern rör det sig om riktigt sur och bra hc. Galant kvalité. Tänk er ett ”Propagandhi” korsat med ”His hero is gone” och ”Catharsis”. Fischer som dom splittar med här har jag hört någon gång men har aldrig varit något som fastnat. Vi får väl se hur det känns denna gång.



Hur som helst så är detta en 10” pressad i 1000 ex, 150 bruna och 850 oranga. Detta är andra släppet för Vitriol och jag ser fram mot mer bra släpp från bolaget. Sida ”Ghostlimb” är jäkligt bra. Det rör sig om 6 nya låtar. Inte återanvänt som det var när de gjorde 4-splitt med Zann, Perth Express och Trainwreck, utan 6 unika låtar för just detta släpp. Så det ska vara. ”Ghostlimb” delar medlemmar med ”Graf orlock” och det märks. Det är lite som ett ”Graf orlock” fast utan grinden. Tror nästan detta är det mest melodiösa bandet gjort, fast utan att tappa fart och intensitet. Vad jag gillar med ”Ghostlimb” är den underbara pipan sångaren har. Ett galant vrål-jobb som aldrig sviker. Mixen är jäkligt fet och bra dessutom, så ljudet har jag ingenting att klaga på. Bandet har även lagt in lite prima sling-jobb här och där. Ett ”High on fire”, ”Black sabbath” gung med hardcore influenser. Sådant är ju bara för gött.
7/10












“Fischer” är snällare och låter upptempo punk. Jag kan inte minnas vilka dom låter som men jag får cheap shots vittring av deras sound. Det är catchigt utan att bli för mycket och det är en fin balans mellan fint och fult. Musiken blir dock lätt tråkig. Har lite svårt för den glada skatepunken. Vad som får det att inte bli för glatt är den desperata sången som hänger med bandets 5 låtar, det räddar lite. Ghostlimb vinner definitivt den här splitten och jag känner mig orörd utan ”Fischer’s” prestation. Antagligen för att jag inte är så mycket för musiken genomsyrad skatepunk.
5/10



ghostlimb myspace

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar